Crowdfunding fik drøm til at gå i opfyldelse

Er crowdfunding en farbar vej for fodboldklubber? Venskabskampen mellem BK Frem og St. Pauli blev en stor succes for BK Frem, der gik nye veje for få en drøm til at gå i opfyldelse


Crowdfunding banede vejen og sikrede BK Frem mod økonomisk underskud, da de mødte St Pauli. Foto: www.fodboldbilleder.dk

I løbet af foråret 2015 begynde BK Frem at undersøge om de kunne bruge den sociale fundrainsingmodel, crowdfunding, til at starte nye projekter op. I den forbindelse kom man på ideen om at arrangere en træningskamp mod en attraktiv modstander. Klubben gik derfor ud til sine fans for at høre, hvad de syntes om ideen, og hvem man evt. kunne møde. Klubbens fans var straks med på ideen og havde et klart ønske om at møde St. Pauli:

-Det var en kamp, som vores fans havde drømt om længe. St. Pauli engagerer sig meget i lokalområdet i deres del af Hamborg, og Frem prøver at få det samme samlingspunkt i Sydhavnen. St. Pauli har i mange år også inddraget tilhængerne i deres arbejde, hvilket BK Frem også er begyndt på ved at tage tilhængerne ind i bestyrelsen, fortæller formanden for BK Frem Support, Peter Andersen.

Heldigvis var St. Pauli med på ideen og kendte til BK Frem og deres sociale initiativer, der viser sig i flere af klubbens tiltag – f.eks. ”Fodbold til folket”, hvor hjemløse kan komme gratis til fodbold i Valby. Interessen for træningskamp mellem de to klubber var således gensidig, men den helt store forhindring var økonomien.

-Sikrede sig mod økonomisk underskud
For Frem blev crowdfunding en smart måde at sikre sig imod økonomisk underskud og samtidig en mulighed for at inddrage klubbens fans på utraditionel vis. Efter nogle møder blev der etableret en arbejdsgruppe bestående af repræsentanter fra fanklubben og bestyrelsen.  Crowdfunding kampagnen gik ud på, at man satte billetterne til salg til kampen med et mål om at sælge 2500 billetter. Folk kunne købe billetter, merchandise og sponsorater i forsalg, og kampen ville kun bliver til noget, hvis kampagnen nåede sit mål. De, der betalte, var sikret pengene igen, hvis kampen ikke blev til noget.

I forbindelse med crowdfunding kan man dele støtten op i forskellige beløb. BK Frem – St. Pauli var delt op i alt fra støtte på 40 kr. til arrangementet, 100 kr. for billet til kampen samt en række sponsorpakker på 5, 10 og 50.000 kr. Der var derfor mange muligheder for at folk og lokale virksomheder kunne støtte op om ideen.

-Vi har vist at det kan lykkes
Imens kampagnen stod på kunne formand Claus Mohrhagen sammen med arbejdsgruppen og bestyrelsen følge med på sidelinjen og se, hvordan de kom tættere og tættere på målet:

-Det var lidt underligt, at vi ikke kunne sætte arbejdet i gang, før vi vidste om der var nok opbakning, men vi mærkede fra start en stor fantilslutning og det gav os tro på tingene. Det er vigtigt og sjovt at tænke nyt - også selvom man er en gammel klub fra 1886. Det endte med, at der kom 5.500 mennesker i Valby Idrætspark, og det var flere, end vi havde regnet med. Det er ret unikt, at en 2. divisionsklub kan få så mange tilskuere til en træningskamp, siger Claus Mohrhagen efter kampen er kommet lidt på afstand.

Kampen blev en succes, og selvom BK Frem tabte 2-3, var det en stor oplevelse for både spillere, fans og tilskuere:

-Det er afgørende er, at du har en god ide, som du kan putte noget indhold i. Har du det, så har vi også - nok som den første klub i Danmark - vist at det kan lykkes at bruge crowdfunding, siger Claus Mohrhagen.

Log ind