Webinar: God bestyrelsesledelse i foreninger med ansatte medarbejdere
Hvordan håndterer du din rolle og dit ansvar som bestyrelsesmedlem i en frivillig forening, hvor der én eller flere ansatte medarbejdere? Få inputs og konkrete redskaber til at varetage dine opgaver i bestyrelsen.
Fodboldforeninger drives på forskellige måder. Nogle drives udelukkende af frivillige kræfter, der sammen løfter opgaverne i klubben. Andre foreninger drives af én eller flere ansatte medarbejder.
På webinaret "God bestyrelsesledelse", vil Henriette Højberg fra Center for frivilligt socialt arbejde (CFSA), introducere dig til grundlæggende viden om din rolle og dit ansvar som medlem af en bestyrelse i en frivillig fodboldforening med én eller flere ansatte medarbejdere. Webinaret afholdes mandag d. 13. marts fra 19-21.
Hvem kan deltage?
Webinaret er for klubformænd, udvalgs- og bestyrelsesmedlemmer i foreninger, hvor I har planer om at ansætte jeres første lønnede medarbejder. Webinaret er også for dig, der er bestyrelsesmedlem i en frivillig fodboldklub.
Bliv klædt ordentligt på til dine opgaver i bestyrelsen
Bestyrelser for foreninger med ansatte har nemlig i modsætning til foreninger, der alene drives af frivillige, et arbejdsgiveransvar. Det betyder blandt andet, at bestyrelsen har pligt til at overholde den gældende arbejdsmarkedslovgivning. Derudover skal bestyrelsen også forholde sig til principielle spørgsmål om f.eks. løn, arbejdstid, udvikling og efteruddannelse til ansatte.
Du hører desuden om bestyrelsesarbejdet, lovgivningen på området og de juridiske forpligtelser, så du ved, hvordan du bedst kan bidrage til foreningens drift, ledelse og udvikling. Du vil blive klædt på til at varetage dine opgaver i bestyrelsen og dit ansvar for ledelse – herunder dit ansvar som arbejdsgiver for foreningens ansatte.
Henriette Højberg
Henriette Højberg er rådgiver, underviser og konsulent hos CFSA med særligt fokus på organisationsledelse, bestyrelsesarbejde og ledelse i civilsamfundet.
Hun er desuden facilitator for Center for Frivilligt Socialt Arbejde’s netværk for ledere i frivillige sociale organisationer. Henriette har indgående kendskab til foreningsudvikling, arbejdet med strategi, mål- og handleplaner og arbejdsmiljø.
Praktiske informationer
Dato: Mandag d. 13. marts kl. 19.00 - 21.00
Sted: Webinar - på Teams
Pris: Gratis
Tilmeldingsfrist: Søndag d. 5. marts
Refreshmentpoint: 0
På webinaret får du:
- Fokus på bestyrelsens ansvar som arbejdsgiver
- Indsigt i dine roller, ansvar og ledelsesopgaver i bestyrelsen med særligt fokus på bestyrelsen som arbejdsgiver
- Viden om bestyrelsens juridiske forpligtelser, bl.a. arbejdsgiveransvar, personaleforhold, tavshedspligt, forsikring og arbejdsmiljø
- Inspiration til at styrke bestyrelsens samspil og samarbejde med foreningens ansatte